ΑΦΙΕΡΩΜΑ: ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ NICK HORNBY ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΟΘΟΝΗ
64 κεράκια σβήνει φέτος ο αγαπημένος μας συγγραφέας και σεναριογράφος Νικ Χόρνμπι και εμείς είμαστε εδώ για να ανατρέξουμε σε όλη του την εργογραφία, να βρούμε τα βασικά συστατικά που χτίζουν τη ραχοκοκαλιά των ιστοριών του και για να μιλήσουμε για τις αγαπημένες και πανταχού παρούσες στα έργα του εμμονές. Ήρωες που αναπνέουν μόνο για να μιλάνε για βιβλία, ταινίες, μουσική, ποδόσφαιρο και τηλεόραση και οι οποίοι, αν και βρισκόμενοι στην τέταρτη και πέμπτη δεκαετία της ζωής τους, παραμένουν αιώνιοι έφηβοι. Η πένα του Χόρνμπι συνήθως τους συλλαμβάνει την στιγμή εκείνη που κάτι θα ταράξει την ανέμελη και γεμάτη (κυρίως με τις κάθε είδους εμμονές τους) ζωή τους. Από κει και πέρα οι αναγνώστες θα παρακολουθήσουν την πορεία του ήρωά τους ενώ αυτός θα ταρακουνηθεί, θα αναθεωρήσει και, στις περισσότερες περιπτώσεις, θα πετύχει μια νέα ισορροπία, σηκώνοντας το κεφάλι από τα βιβλία του, βγάζοντας τα ακουστικά του και βλέποντας τι άλλο υπάρχει γύρω του.
Οι εμμονικές προσκολλήσεις των ηρώων του σε κάποια πτυχή της ποπ κουλτούρας, εκτός από το ότι μαρτυρούν αναπόφευκτα μια αντίστοιχη εμμονή του ίδιου του Χόρνμπι (πώς αλλιώς εξηγείται η συσσώρευση τόσης γνώσης πάνω στην μουσική, τα βιβλία, τις ταινίες;), χρησιμοποιούνται ως αφηγηματικά εργαλεία και όχι ως αυτοσκοπός στα έργα του, γι' αυτό και δεν υπάρχουν ως απλό ντεκόρ στις ιστορίες του. Αντίθετα, ο Χόρνμπι μιλάει στη ψυχή του κάθε είδους συλλέκτη με την πιο ευρεία έννοια της λέξης, αυτού δηλαδή που έχει μια σχεδόν ερωτική σχέση με οτιδήποτε έχει ντύσει με έναν μανδύα σπουδαιότητας και με το οποίο ασχολείται με μονομανία, μην αφήνοντας χώρο για κάτι άλλο. Η στάση που υιοθετεί απέναντι στους χαρακτήρες που πλάθει, χαρακτηρίζεται από μια βαθιά κατανόηση και συμπόνια απέναντι στα βάσανα που προκύπτουν από αυτές τους τις ενασχολήσεις, ενώ φλερτάρει ανά στιγμές με την διακωμώδηση και καταλήγει συνήθως στο πέρασμα στην ωριμότητα του ήρωά του, που ναι μεν χρειάζεται αυτές τις αποσπάσεις που προσφέρει η κάθε μορφής τέχνη, αλλά, τις τοποθετεί ως συμπλήρωμα σε μια πραγματική ζωή με τα πραγματικά βάσανα, τις χαρές και τα σκαμπανεβάσματά της.
Στις περισσότερες περιπτώσεις, αυτό που ταρακουνάει τους, κατά βάση αρσενικούς πρωταγωνιστές του, είναι η φωνή της λογικής, που προέρχεται συνήθως από το έτερόν τους ήμισυ. Κρατώντας την αντρική οπτική των ηρώων του, ο Χόρνμπι δεν γίνεται σε καμία στιγμή σεξιστής και καταφέρνει να αποτυπώσει την γυναικεία ψυχοσύνθεση, αποφεύγοντας κλισέ και εύκολες λύσεις, με τις οποίες είναι γεμάτες αντίστοιχες κομεντί- κωμωδίες του είδους. Περισσότερο από αυτό, όλοι οι ήρωες των βιβλίων του, είναι πέρα για πέρα πραγματικοί άνθρωποι που νιώθεις ότι τους έχεις ήδη γνωρίσει ή είναι πολύ πιθανό να τους συναντήσεις. Οι αμφιβολίες και οι φόβοι, οι ντροπές, τα ελαττώματα και οι προβληματισμοί είναι άμεσα αναγνωρίσιμοι και οικείοι. Και είναι αυτή η αμεσότητα της γραφής του και της σκιαγράφησης των ηρώων του, που καταφέρνει, περισσότερο από το χιούμορ και το σαρκασμό, να κερδίσει από το πρώτο λεπτό τον αναγνώστη, και που παράλληλα κάνει πιο προσιτά για συζήτηση ακόμα και θέματα όπως η κατάθλιψη, ο χωρισμός ή η αυτοκτονία.
1. Fever Pitch (1997), David Evans
Υπέρ πάντων το ποδόσφαιρο. Ή για να είμαστε πιο σωστοί, υπέρ πάντων η ομάδα. Στην προκειμένη, η Άρσεναλ. Με φόντο την πολυτάραχη ποδοσφαιρική σεζόν 1988-89 και τον τελικό με τη Λίβερπουλ, όπου η Άρσεναλ σκόραρε τη τελευταία στιγμή κερδίζοντας το πρωτάθλημα, ο Χόρνμπι μεταφέρει την αυτοβιογραφική ιστορία του στην οθόνη. Ο Πολ (Κόλιν Φερθ βγαλμένος από τα βαθειά 90ς με ανάλογη ενδυμασία και αντίστοιχο μαλλί) είναι καθηγητής Λογοτεχνίας σε σχολείο και κολλημένος εμμονικά με την Άρσεναλ, με την οποία τον δένουν περισσότερο συναισθηματικοί παρά άλλου είδους λόγοι. Όταν γνωριστεί με την Σάρα (Ρουθ Γκέμελ), η οποία είναι επίσης καθηγήτρια στο ίδιο σχολείο, τα βάσανα θα ξεκινήσουν, καθώς θα αποδειχθεί αδύνατο να συμβιβάσει την ψύχωσή του με την Άρσεναλ και την αγάπη του για τη Σάρα. Με χιούμορ και αυτοσαρκασμό, ο χαρακτήρας του Πολ παρουσιάζεται συμπαθής και ως ένα σημείο αφελής, ενώ ταυτόχρονα είναι δύσκολο να μην συμπάσχουμε ως θεατές με την αγανακτισμένη Σάρα που διερωτάται συνεχώς αν έχει νόημα να αρχίσει μια νέα ζωή με έναν άντρα που φέρεται σαν 12χρονο αγόρι. Το 2005 κυκλοφόρησε αμερικάνικο remake της ταινίας από τους αδερφούς Φάρελι, με τους Τζίμι Φάλλον και Ντρου Μπάριμορ.
2. High Fidelity (2000), Stephen Frears
Τα είπαμε εδώ καλύτερα, αλλά θα τα επαναλάβουμε μια ακόμα φορά. Ο Ρομπ (Τζον Κιούζακ) είναι ιδιοκτήτης ενός συνοικιακού δισκάδικου και εμμονικός μουσικόφιλος. Όταν η κοπέλα του, Λώρα (Ίμπεν Γιάιλε) τον παρατήσει, αυτός θα ξεκινήσει ένα ταξίδι στις αναμνήσεις των περασμένων του σχέσεων, θα έρθει αντιμέτωπος με την χρυσή πεντάδα των κορυφαίων χωρισμών του και δεν θα σταματήσει να μας κοιτάει κατάματα, να αυτοπαινεύται, να παραδέχεται λάθη, να γκρινιάζει και να προσπαθεί να καταλάβει τι πηγαίνει στραβά με αυτόν. Για άλλη μια φορά, ο κεντρικός χαρακτήρας του Χόρνμπι είναι μανιακός συλλέκτης, ξεκάθαρα ανώριμος και μπερδεμένος, αναζητώντας τι είναι αυτό που θέλει στη ζωή του. Μετά από άπειρες λίστες, πολλή μουσική και αρκετή αυτοκριτική, ο Ρομπ θα καταφέρει τουλάχιστον να βρει τι δεν τον κάνει δυστυχισμένο (καλή αρχή) και να προσπαθήσει να το κρατήσει. Το High Fidelity πέρασε και από τη μικρή οθόνη το 2020 με τη Ζόι Κράβιτς στον πρωταγωνιστικό ρόλο σε μια τηλεοπτική διασκευή, που ενώ θύμιζε τρανταχτά την ορίτζιναλ ταινία και ενείχε πινελιές νοσταλγίας για να ευφρανθούν οι φαν, δεν είχε τη ζωντάνια και την αβίαστη αμεσότητα του πρωτότυπου, σε έκανε να διερωτάσαι για ποιο λόγο υπάρχει εξαρχής και τι καινούργιο προσδίδει.
3. About A Boy (2002), Chris & Paul Weitz
Ο Γουίλ ( Χιου Γραντ) ζει μια ανέμελη και σκόπιμα άδεια από ευθύνες και ουσιαστικές σχέσεις ζωή. Έχοντας λύσει το βιοποριστικό του πρόβλημα κληρονομώντας τα δικαιώματα ενός χριστουγεννιάτικου τραγουδιού, επιδίδεται σε ανούσια κυνηγητά γυναικών, μη διστάζοντας να πει ψέματα και να παραπλανήσει. Όταν από κάποια περίεργη τροπή των πραγμάτων γνωριστεί με τον 12χρονο Μάρκους (ένας νεότατος Νίκολας Χουλτ) και τη μητέρα του (Τόνι Κολέτ) θα εισβάλλουν για πρώτη φορά στη ζωή του ευθύνες και θα βρεθεί να αμφισβητεί τον μέχρι τότε τρόπο ζωής του. Με το ένα πόδι στην ανέφελη εφηβεία και το άλλο στην αργοπορημένη ωριμότητα, θα προσπαθήσει μέσα από τα μαθήματα που θα πάρει από τη φιλία του με τον Μάρκους, να κερδίσει την αγάπη της Ρέιτσελ (Ρέιτσελ Βάις). Συγκινητικό χωρίς να γίνεται μελό, με αρκετές δόσεις χιούμορ και έναν πρωταγωνιστή οικείο και γι' αυτό συμπαθή, παρόλα τα λάθη και την ρηχότητα που διαβλέπουμε σε αυτόν αρχικά, το βασικό ατού της ταινίας είναι ξεκάθαρα οι ηθοποιοί της και οι αβίαστες ερμηνείες τους. Το 2014 το About A Boy διασκευάστηκε και σε τηλεοπτική σειρά στο NBC για 2 σεζόν.
4. A Long Way Down (2014), Pascal Chaumeil
Δεν θα πούμε ψέματα. Η μεταφορά στη μεγάλη οθόνη του A Long Way Down, του μόνου από τα μυθιστορήματα του Χόρνμπι που ξεφεύγει ως θεματική από τα υπόλοιπα και αντικρίζει κατάματα βαριά ζητήματα (πάντα βέβαια με χιούμορ και αυτοσαρκασμό) ήταν κατά γενική ομολογία απογοητευτική. Και το γιατί είναι ένα εύλογο ερώτημα. Σίγουρα δεν ευθύνεται η τετράδα των πρωταγωνιστών της, οι οποίοι είναι παραπάνω από επαρκείς. Κάπου, πάντως, κάτι πήγε λάθος και η ταινία κάνει περισσότερη φασαρία από όση θα άρμοζε στο λεπτό θέμα της (αυτοκτονία και κλινική κατάθλιψη) και φαίνεται πως οι σχεδόν χειρουργικοί ελιγμοί της γραφής του Χόρνμπι που ακροβατούν ανάμεσα στο τραγικό και τη μαύρη κωμωδία, όχι απλά δεν μεταφέρθηκαν με κάποιο τρόπο στην ταινία, αλλά απουσιάζουν εντελώς. Οι τέσσερις ήρωες, ο καθένας κουβαλώντας μια διαφορετική ιστορία πόνου και απελπισίας, συναντιούνται μια Παραμονή Πρωτοχρονιάς στο πιο διαβόητο σημείο αυτοκτονιών της πόλης, ενώ ετοιμάζονται, ο καθένας για τους δικούς του λόγους, να πηδήξουν στο κενό. Υιοθετώντας εναλλάξ τις οπτικές καθενός από τους χαρακτήρες του, ο Χόρνμπι στο βιβλίο του σκιαγραφεί το ταξίδι τους από την απόγνωση μέχρι την ελπίδα, αποτυπώνοντας στο χαρτί τις πιο μαύρες και τρομακτικές σκέψεις του μυαλού τους με απροσδώκητη συμπόνια και κατανόηση.
5. Juliet, Naked (2018), Jesse Peretz
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου